phpBB3 opas

Tämä opas on kirjoitettu munfoorumi.com-palvelun käyttäjien tueksi.

Uudelle phpBB3 foorumin ylläpitäjälle saattaa helposti mennä sormi suuhun, kun hän saa eteensä vasta asennetun foorumin. Mitä pitäisi tehdä, jotta foorumin saisi käyttökuntoon ja homman pyörimään.

Tarkoituksenani on tässä oppaassa käsitellä muutamia asioita jotka ovat askarruttaneet foorumipalvelun käyttäjiä tai olleet ongelmallisia.

Mistä asetuksia muokkaamaan?

Kun katselet uuden foorumisi etusivua, saatat ihmetellä, että mistä pääset muokkaamaan foorumiasi. Kirjauduttuasi sisään sinulle kuitenkin pitäisi näkyä linkki ylläpidon hallintapaneeliin. Tämä linkki on kuitenkin kohtuullisen hyvin piilotettu – se löytyy foorumin alalaidasta.

Linkki hallintapaneeliin

Päästäksesi hallintapaneeliin phpBB3 varmistaa vielä käyttäjätunnuksesi. Kun olet syöttänyt tunnukset, pitäisi aueta hallintapaneelin etusivu.

Hallintapaneeli tutuksi

Aluksi hallintapaneeli saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta hetken käytön jälkeen se voi vaikuttaa yllättävän loogiselta. Ylälaidassa ovat välilehdet (yleinen, alueet, viestien lähetys), jotka jakavat hallintapaneelin eri ominaisuudet omiksi kokonaisuuksiksiin.

Vasemmalta löytyy sitten jokaiselle alueelle oma valikko, missä eri toiminnot ja asetukset on valittavina. Osa vasemman laidan linkeistä voi löytyä useammaltakin hallintapaneelin välilehdeltä, sillä monet ominaisuudet liittyvät toisiinsa.

Perusasetukset

Aivan ensimmäiseksi tässä oppaassa nimeämme foorumin ja asetamme sille kuvauksen, jotta vierailijat tietävät, että mille foorumille ovat tulleet. Mikäli et vielä ole Yleinen-välilehdellä, niin klikkaa kyseistä välilehteä.

Valitse sitten vasemman laidan valikosta Keskustelufoorumin asetukset -otsakkeen alta kohta yleiset asetukset. Tuloksena pitäisi avautua sivu, missä on mm. seuraavat kohdat (klikkaa kuvaa suuremmaksi):

Sivuston nimeäminen ja kuvaus

Vaihda kuvassa näkyvien kohtien tilalle jotain kuvaavampaa. Sivustosi.com tekstin tilalle voisit kirjoittaa esimerkiksi ”Peliluola” ja kuvaukseen vaikkapa tekstin ”PC-peleihin keskittynyt pelifoorumi”. Muista lopuksi klikata Lähetä-painiketta sivun alaosassa, jotta muutokset tallentuvat.

Toinen asetus johon kannattaa kiinnittää huomiota on rekisteröitymisen asetukset ja siellä erityisesti käyttäjätunnusten aktivointi (valitse vasemmasta laidasta kohta rekisteröitymisen asetukset).

Käyttäjätunnusten aktivointi

Yllä olevassa kuvassa näkyy kohta, missä valitaan käyttäjätunnusten aktivoinnin asetus. Mikäli vaihtoehdoista on valittu kohta Poista käytöstä, ei tunnuksia voi luoda lainkaan. Ei kukaan -valinta puolestaan tarkoittaa, että käyttäjätunnukset ovat heti käytettävissä kun rekisteröitymislomake on täytetty. Mikäli tunnusten aktivointiin on valittu kohta Käyttäjä, lähetetään uudelle rekisteröityvälle käyttäjälle automaattisesti sähköpostiviest, jossa on ohjeet käyttäjätunnusten aktivointiin. Tällöin aktivoinnin voi tarvittaessa tehdä myös ylläpitäjäkin (jos esimerkiksi sähköpostiviesti ei mene perille tmv.). Ylläpito-valinnalla käyttäjätunnukset aktivoi vain ja ainoastaan ylläpitäjät. Tämä on hyödyllistä jos esimerkiksi luodaan foorumeita, jonne halutaan vain tiettyjä käyttäjiä.

Itse jätän yleensä aktivoinnin käyttäjän tehtäväksi. Mikäli muutit asetuksia, muista klikata Lähetä-painiketta sivun alalaidassa.

Alueiden luominen ja asetukset

Kun foorumi on luotu on foorumilla oletuksena yksi kategoria, yksi alue ja yksi viestiketju, missä on yksi viesti. Järjestelmä luo nämä sinun tunnuksellasi valmiiksi, kun foorumi luodaan.

Jätämme kuitenkin tässä oppaassa nämä omaan arvoonsa ja luomme oman kategorian ja alueen itse ja asetamme niihin tarpeelliset oikeudet.

Aloitetaan luomalla oma kategoria. Valitse hallintapaneelista välilehti Alueet ja varmista, että vasemmasta laidasta on valittuna kohta Alueiden hallinta.

Avautuvan sivun oikeassa alalaidassa on painike ”Luo uusi keskustelualue”. Sen edessä olevaan tekstikenttään ei tarvitse välttämättä kirjoittaa mitään, sillä teksti vain kopioituu seuraavalle sivulle.

Luo uusi keskustelualue

Avautuvaan lomakkeeseen täytetään tällä kertaa seuraavasti (klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana):

Alueen asetukset

Koska olemme luomassa kategoriaa, asetamme alueen tyypiksi kategorian. Isäntänä toimivaa aluetta ei ole, koska kategoria ei ole minkään kategorian alikategoria (kategoria toisen kategorian sisällä). Alueen nimeksi voit kirjoittaa minkä tahansa haluamasi nimen. Esimerkissä se on ”Testialue”. Kuvaukseen voit kirjoittaa myöskin haluamasi tekstin. Kategorian tapauksessa kuvauksesta ei ole juurikaan iloa, mutta testitapauksessamme olemme kirjoittaneet siihen esimerkin vuoksi jotain. Tekstikentän voi jättää tyhjäksikin.

Tarkista vielä, että alempana oleva Kopioi oikeudet -kohta on asetettu arvoon Älä kopioi oikeuksia.

Loput valinnat voi tässä vaiheessa jättää huomiotta. Niihin ei tämän perusoppaan puitteissa puututa. Klikkaa vain sivun alalaidassa olevaa Lähetä-painiketta, jotta uusi kategoria tallentuisi. Tallennettua asetukset sinun pitäisi nähdä vihreä ilmoitus hetken aikaa. Anna ilmoituksen näkyä kunnes selain menee itsestään Alueen oikeudet -sivulle.

Alueen oikeudet -sivulla määritellään ne käyttäjäryhmät jotka voivat nähdä kyseisen alueen tai kategorian.

Sivulla pitäisi näkyä 4 valintalaatikkoa, joista vain oikealla alhaalla olevassa (Lisää ryhmiä) on tekstiä. Valitse valintalaatikosta kaikki ryhmät. Voit valita useamman ryhmän klikkaamalla rivejä CTRL painike (näppäimistöllä) pohjassa. Kun kaikki ryhmät on valittu, klikkaa Lisää oikeuksia -painiketta (ilman CTRL-näppäintä pohjassa).

Valitse ryhmät ja lisää oikeudet

Tämän jälkeen tulisi aueta seuraavanlainen sivu (klikkaa kuva suuremmaksi):

Oikeudet ryhmittäin

Valitse jokaiselle ryhmälle oikeudet pudotusvalikoista. Esimerkiksi ylläpitäjillä ja valvojilla on hyvä olla täysi pääsy, kun taas boteilla vain lukuoikeudet jne. valinnat riippuvat täysin siitä, miten haluat eri ryhmien pääsevän foorumille. Kun viet hiiren osoittimen jonkin pudotusvalikon kohdan päälle, pitäisi pudotusvalikon vieressä näkyä lyhyt kuvaus kyseisestä valinnasta. Ei määritettyä roolia tai Ei pääsyä tarkoittaa että kyseinen käyttäjäryhmä ei voi nähdä tai kirjoittaa kyseiselle alueelle.

Kun olet valinnut mielestäsi sopivat oikeudet tälle kategorialle klikkaa Ota kaikki oikeudet käyttöön -painiketta. Tämän jälkeen avautuu sivu, missä kerrotaan oikeuksien olevan käytössä.

Olemme siis luoneet kategorian, minne keskustelufoorumin alueet luodaan. Oletamme tässä tapauksessa, että alueille tulee samat oikeudet kuin kategorialle. Myöhemmässä vaiheessa tässä oppaassa kerromme käyttöoikeuksista enemmän.

Aloittakaamme siis varsinaisen keskustelualueen luonti kategoriaan.

Alueet-välilehdellä valitse jälleen vasemmasta laidasta kohta Alueiden hallinta. Voit huomata, että vastikään luotu kategoria on ilmestynyt listaan.

Alueet listassa

Klikkaa aiemmin luomamme kategorian otsikkoa. Eteesi avautuu sivu millä ei ole juurikaan sisältöä. Tämä johtuu siitä, että luomassamme kategoriassa ei ole vielä yhtään aluetta.

Luo uusi keskustelualue

Klikkaa kuitenkin avautuneelta sivulta oikeassa alalaidassa olevaa painiketta Luo uusi keskustelualue, aivan kuten kategoriaakin luotaessa.

Jälleen avautuu samankaltainen lomake kuin edelliselläkin kerralla. Ainoana erona tämänkertaiseen on, että luomme alueen. Täytä tiedot seuraavasti:

  • Alueen tyyppi: alue
  • Isäntänä toimiva alue: edellisessä kohdassa luodun kategorian nimi
  • Alueen nimi: haluamasi nimi. Esimerkkikuvassa se on Yleinen keskustelu
  • Kuvaus: vapaamuotoinen kuvaus.

Alueen asetukset

Tämän jälkeen tulee tarkistaa, että Kopioi oikeudet -kohdassa on valittuna luomamme kategorian nimi (Testialue esimerkissä) .

Kopioi oikeudet

Tämä valinta helpottaa hommaa sen verran, että sovellus kopioi oikeudet aikaisemmin luomaltamme kategorialta tälle uudelle alueelle, joten meidän ei tarvitse asettaa niitä erikseen.

Klikkaa lopuksi Lähetä -painiketta, jotta alue luodaan.

Valmis! Olemme luoneet kategorian ja sinne yhden alueen. Mikäli haluat luoda lisää kategorioita tai alueita, toista vain toimenpiteet tämän oppaan avulla.

Tässä vielä kuva miltä foorumimme etusivu näyttää, kun siellä on juuri luomamme alue kategoriansa sisällä:

Luotu kategoria ja alue etusivulla

Sitten vain kirjoittelemaan tuoreelle alueelle!

 

Käyttöoikeuksista

Foorumin kategoriat ja alueet eivät siis näy kenellekään ennen kuin niiden katselemiseen on annettu oikeudet halutuille ryhmille. Oikeuksien avulla voidaan myös luoda alueita, jotka näkyvät vain ylläpidolle (ylläpidolle esimerkiksi täysi pääsy ja muille Ei pääsyä). Näin vain kirjautuneet käyttäjät, jotka ovat ylläpitäjiä voivat nähdä kyseisen alueen ja kirjoittaa sinne. Muille tämä alue ei näy siis ollenkaan.

Ulkoasun vaihtaminen

Foorumin ulkoasun vaihtaminen onkin yksinkertainen toimenpide. Mikäli et pidä phpBB:n oletusulkoasusta, voit vaihtaa sen tyylit-välilehdeltä. Klikkaa vain välilehteä ja eteesi avautuu lista valittavina olevista tyyleistä. Yleensä tyylien lista on jaettu kahteen eri osaan. Nämä kaksi osaa ovat asennetut tyylit ja poistetut tyylit.

Poistettuja tyylejä ei ole asennettu foorumille, eivätkä ne siten ole käytettävissä. Voit halutessasi asentaa minkä tahansa tyylin käyttöön klikkaamalla tyylin kohdalla olevaa asenna-linkkiä. Asennetut tyylit ovat käyttäjien käytettävissä ja heidän vapaasti vaihdettavissa omista asetuksistaan. Asennettuja tyylejä voi aktivoida ja deaktivoida tarpeen mukaan käyttämällä vastaavia linkkejä kunkin tyylin kohdalla.

Varsinainen foorumin oletusulkoasun vaihtaminen suoritetaan yleinen-välilehdellä olevasta yleiset asetukset -kohdasta. Valitse haluamasi foorumin oletusulkoasu kohdasta oletustyyli.

Oletustyylin vaihtaminen

Voit myös muuttaa kohdan ohita käyttäjän asettama tyyli haluamaksesi. Käyttäjän tyylin ohittaminen tarkoittaa sitä, että käyttäjä ei omista asetuksistaan pysty vaihtamaan foorumin ulkoasua, vaan foorumi näyttää kaikilla käyttäjillä samalta, vaikka he olisivat tyyliasetusta muuttaneet.

Logon vaihtaminen

Jokaisella itsensä vakavasti ottavalla foorumilla tulisi olla oma logo. No okei, ei välttämättä, mutta mikäli sellaisen innostut taiteilemaan, niin tässäpä lyhyet ohjeet miten sellaisen vaihtaminen onnistuu.

Ylläpidon asetuksista valitse tyylit-välilehti ja vasemman laidan valikosta kohta kuvapaketit. Avautuvassa listassa on listattuna kuvapaketit. Kuvapakettien nimet ovat teemojen nimiä vastaavia. Valitse se kuvapaketti mikä vastaa sitä teemaa, jonka logon haluat vaihtaa. Haluamasi teeman kuvapaketin kohdalta, klikkaa muokkaa-linkkiä.

Avautuvasta sivusta valitse ylimmästä pudotusvalikosta kohta logo. Mikäli nykyinen logo ei ilmesty pudotusvalikon alle, klikkaa Valitse-painiketta.

Logokuvan valinta pudotusvalikosta

Valittuasi logon vaihdettavaksi sinun täytyy enää antaa tiedosto jolla kuva korvataan. Kuva tulee olla gif-muodossa. Etsi kuva koneeltasi klikkaamalla Selaa… (eng. Browse…) -painiketta ja valittuasi kuvan, lähetä se klikkaamalla Lähetä-painiketta.

Logokuvan valitseminen

Mikäli kaikki meni oikein, klikattuasi Lähetä-painikkeesta, pitäisi kuvan olla vaihtunut foorumeiltasi.

Suosittelen käyttämään kuvassa läpinäkyvyyttä, sillä siten kuvan taustaväri ei mene teeman värityksen päälle. Kuvan luominen ei kuitenkaan ole tämän oppaan aihepiirissä.

Lopuksi

Tämän oppaan tarkoituksena on avustaa uusia foorumin ylläpitäjiä alkuun. Mikäli kuitenkin et tästä oppaasta löytänyt apua tiettyyn asiaan tai jokin muu askarruttaa mieltäsi, tule rohkeasti kysymään tukifoorumiltamme asiasta. Foorumilla on myös nähtävinä jäseniemme kirjoittamia oppaita, joista voi olla myöskin hyötyä.